Tietoa mainostajalle ›

Suosittujen blogien tuote-esittelyt, käyttövinkit ja kaupalliset yhteistyösisällöt vaikuttavat blogeja seuraavien kuluttajien ostopäätöksiin: yli puolet blogien lukijoista on tehnyt ostopäätöksen bloggaajan suosituksen perusteella. Tulokset käyvät ilmi Bablerin toteuttamasta kyselytutkimuksesta, johon vastasi yli 10.000 blogeja lukevaa suomalaista.

Suomalaiset lukevat blogeja ahkerasti: erityisesti 20–40-vuotiaille naisille blogit ovat mieleinen media. Lähes puolet blogeja lukevista kertoo seuraavansa suosikkiblogejaan päivittäin ja yli 90 prosenttia vastaajista lukee blogeja vähintään kerran viikossa. Blogeista haetaan pääasiassa ajanvietettä, inspiraatiota sekä neuvoja, vinkkejä ja käyttökokemuksia. Myös tieto tuotteista ja palveluista kiinnostaa blogien lukijoita.

Blogisisällöt vaikuttavatkin lukijoiden ostopäätöksiin merkittävästi: kolmasosa kertoo etsivänsä blogeista tietoa ostopäätöstensä tueksi. Blogien lukijoista selvä enemmistö (81 %) on kiinnostunut tuotteesta tai palvelusta bloggaajan suosituksen perusteella ja yli puolet (55 %) on tehnyt ostopäätöksen bloggaajan suosituksen perusteella.

Bloggaajien kanssa toteutettavien sisältöyhteistyökampanjoiden vaikutus brändien tunnettuuden lisäämiseen ja kysynnän kasvattamiseen on merkittävä. Blogien lukijoista miltei kaikki (93 %) kokevat, että bloggaajien tekemät sisältöyhteistyöpostaukset sopivat blogeihin.

Sisältöyhteistöiden arvostus blogien lukijoiden keskuudessa on huikean korkeaa. Uskomme tämän olevan ennen kaikkea aidosti bloggaajan omalla äänellä toteutettujen sisältöyhteistyökampanjoiden ansiota. Lisäksi on äärimmäisen tärkeää, että yhteistyösisällöt merkitään selkeästi ja yksiselitteisesti ilman piilottelua”, kertoo Bablerin asiakkuusjohtaja Salla Kääriäinen.

Tulokset käyvät ilmi vaikuttajamarkkinointiin erikoistuneen Bablerin toteuttamasta kyselytutkimuksesta, joka toteutettiin kaikissa Suomen Blogimedian ja Bella-blogien blogeissa marras-joulukuun 2016 aikana. Tutkimuksen otos on poikkeuksellisen laaja: kyselyyn vastasi 10.638 blogeja lukevaa suomalaista sähköisen kyselylomakkeen kautta.

Keskeisimmät tulokset:

  • 93 % blogien lukijoista seuraa blogeja vähintään kerran viikossa. Heistä puolet seuraa blogeja päivittäin.
  • 30 % blogien lukijoista etsii blogeista tietoa ostopäätöstensä tueksi. 81 % lukijoista on kiinnostunut tuotteesta tai palvelusta bloggaajan suosituksen perusteella ja 55 % on tehnyt ostopäätöksen bloggaajan suosituksen perusteella.
  • Blogien lukijoista 93 % kokee, että bloggaajien tekemät sisältöyhteistyöpostaukset sopivat blogeihin. Blogiympäristössä toteutettavan display-mainonnan osalta vastaava luku on 86 %.

Ota yhteyttä meihin, jos haluat kuulla lisää!